E-commerce podstawowe pojęcia

0

E-commerce to rodzaj handlu, który od tradycyjnego modelu sprzedaży stacjonarnej różni, tym, że sprzedaż prowadzona jest w internecie. W dobie internetu nie sposób, aby handel online nie rozkwitał, coraz więcej osób decyduje się na tę formę biznesu, lub prowadzi jednoczesną sprzedaż online i stacjonarną. W pandemii wzrost i rozwój sklepów internetowych jest jeszcze większy, ze względu na większe zainteresowanie klientów.

Zacznij od dobrej strony internetowej

Wzrost zainteresowania sprzedażą online rośnie, co sprawia, że kusi nas perspektywa własnego biznesu. Niestety nie możemy liczyć na to, że prowadzenie sklepu internetowego będzie proste jak bułka z masłem,a my od razu staniemy się rekinami biznesu. Nie jest to jednak niemożliwe, na początku warto zejść na ziemię i zacząć od podstaw. Oprócz pomysłu, analizy rynku i własnych możliwości, bardzo ważnym elementem jest dobrze zbudowana strona internetowa, dzięki temu skutecznie zwiększymy szansę na zainteresowanie swoją ofertą. Profesjonalna, dobrze prowadzona strona www pozwala na dotarcie do większej liczby osób, oczywiście jeśli osiągnie ona wysokie pozycje w rankingu wyszukiwarki. Jeśli nie jesteś specjalistą, budowę strony sklepu internetowego najlepiej zlecić profesjonalnej agencji interaktywnej.

Sprzedaż w internecie poznajemy najważniejsze pojęcia

Nawet jeśli zbudowanie strony internetowej zlecisz agencji interaktywnej, warto zaznajomić się z tematem e-commerce, to w końcu Ty a nie agencja będziesz prowadzić tani sklep internetowy i wypadałoby poznać podstawowe pojęcia.

Poniżej przedstawiamy słownik pojęć, z którymi z pewnością spotkasz się tworząc swój biznes w internecie:

  • AFILIACJA- najprościej mówiąc afiliacja to zarabianie na polecaniu konkretnej marki, produktu, czy strony internetowej. W e-commerce często spotkamy się z tym zagadnieniem, duże sklepy i znane marki korzystają z afiliacji, nawiązując współpracę ze znanymi influencerami, czy blogerami, promując przy ich pomocy własne produkty.
  • B2B (business to business)- w branży e-commerce B2B oznaczać będzie wymianę czy transakcję usług/produktów np.  między producentem a sprzedawcą. W formie B2B możemy nawiązywać dłuższą współpracę, lub skupiać się na pojedynczych transakcjach.
  • Cross docking- innowacyjny system zarządzania asortymentem w logistyce. Z wykorzystaniem magazynu zewnętrznego. W tym modelu proces wygląda następująco, produkt zostaje wysłany z hurtowni do sklepu. W sklepie zostaje on przepakowany, paczka często spersonalizowana, uzupełniona np. o materiały reklamowe, a następnie wysłana do klienta. Model odpowiedni dla sklepów nie dysponujących dużą przestrzenią magazynową.
  • Dropshipping- tak jak w przypadku cross docking, ten model także wykorzystuje magazyn zewnętrzny. W tym przypadku jednak produkty z hurtowni trafiają bezpośrednio do klienta.
  • Konwersja- to pojęcie, które często usłyszysz w kontekście strony internetowej Twojego sklepu online. Konwersja to wykonywanie przez użytkowników pożądanych czynności, czyli np. zapisanie się do newslettera, czy finalizacja transakcji.
  • Landing page- strona internetowa o bardzo prostej budowanie, pozbawiona wszelkich “rozpraszaczy”, budowana po to aby zwiększyć konwersję na konkretne ściśle określone cele.
  • RWD- responsive web design, dostosowanie strony internetowej do urządzeń mobilnych, ważny czynnik rankingu wyszukiwarki, a także element z perspektywy odwiedzających sklep internetowy użytkowników.
  • SEO i pozycjonowanie stron www – działania podejmowane w celu optymalizacji strony internetowych, pod kątem wyszukiwarki. Działania, które dążą do uzyskiwania wysokich pozycji w rankingu wyszukiwarki.
  • UX (user experience)- określenie dotyczące wrażeń użytkowników, w kontekście e-commerce może odnosić się np. do swobody w poruszaniu się w obrębie strony www, czy np. prostego procesu składania zamówień.

Z powyższymi zagadnieniami z pewnością często się spotkamy, jeśli rozpoczniemy swoją przygodę z biznesem online, ich znajomość ułatwia poruszanie się po niełatwym środowisku e-commerce.

Potrzebujesz profesjonalnej strony internetowej dla Twojego e-sklepu, zapoznaj się z naszą ofertą na proformat.pl.