ZUS jako e-urząd. Transformacja instytucji usług społecznych w Polsce

0

„Dzięki rozwojowi usług cyfrowych ZUS stał się obecnie jednym z ważnych elementów e-państwa” – przekonywała podczas XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych prof. Gertruda Uścińska.

Otwierając panel poświęcony rozwojowi e-administracji, prof. Uścińska podkreśliła, że z usług cyfrowych ZUS korzysta obecnie zdecydowana większość obywateli, którzy są albo przedsiębiorcami, albo świadczeniobiorcami.

Prezes ZUS przypomniała, że od 2016 r. poprzez dynamiczny rozwój Platformy Usług Elektronicznych (PUE) Zakład stał się nowoczesną instytucją, która tworzy jeden z elementów e-państwa.

Według niej kamieniem milowym rozwoju tego systemu było wprowadzenie jeszcze przed pandemią usługi elektronicznych zwolnień lekarskich.

„E-zwolnienia to nie tylko rejestr tego, kto i kiedy choruje, ale też fantastyczna baza danych do diagnozowania skali zachorowań i kosztów, jakie ponosimy przez choroby” – tłumaczyła szefowa ZUS, dodając, że usługa okazała się niezwykle potrzebna podczas pandemii, kiedy to miesięcznie wydawano nawet 3 mln zwolnień lekarskich.

Według prof. Uścińskiej pandemia była okresem, w którym Zakład dokonał istotnego zwrotu z punktu widzenia rozwiązań cyfrowych, przyjmując na siebie łącznie prawie 8,5 mln nowych spraw, które początkowo realizowano w formie tradycyjnej, a obecnie już w większości wyłącznie cyfrowej.

Prezes podkreśliła, że ZUS dostał też szansę budowy instytucji usług społecznych.

„Na podstawie wcześniej zmienionego prawa przejęliśmy od gmin realizację świadczenia 500+, ale już w sposób nowoczesny. W ten sposób budujemy urząd, który dziś jest faktycznie e-urzędem i przykładem tego, że mamy nowoczesne państwo, że wnioski o świadczenia rodzinne składamy przez kreatory wniosków, że jesteśmy czynni 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę” – mówiła prezes ZUS.

Prof. Uścińska dodała, że ZUS wprowadził też duże zmiany z myślą o przedsiębiorcach, którzy mają profile na PUE i nie potrzebują już przychodzić do urzędu z segregatorami w sprawie zarejestrowania lub wyrejestrowania.

„Dokonaliśmy też reformy, jeśli chodzi o sposób opłacania składek, co pozwala także lepiej zarządzać firmą” – zaznaczyła Uścińska.

Zdaniem prof. Łukasza Hardta rewolucja technologiczna, która dokonała się w ZUS ma też aspekt czysto ekonomiczny.

„Usługi dostarczane przez ZUS są z jednej strony wysokiej jakości, a z drugiej są realizowane relatywnie tanio” – zaznaczył.

Ekspert zwrócił przy tym uwagę, że możliwość składania elektronicznych wniosków o świadczenia nie jest standardem we wszystkich krajach UE.

„Większość krajów Unii ma w tym obszarze jeszcze wiele do zrobienia” – dodał.

Forum Ekonomiczne w Karpaczu jest największą konferencją gospodarczo-polityczną w Europie Środkowej i Wschodniej, miejscem, w którym od ponad 30 lat spotykają się ze sobą osoby o decydującym wpływie na losy Polski, Europy i Świata. W tegorocznej XXXII edycji, której hasło przewodnie to „Nowe Wartości Starego Kontynentu – Europa u progu zmian” bierze udział ponad 5 tysięcy uczestników z Europy, USA, Azji i Afryki.

Źródło informacji: PAP MediaRoom