Odpowiednia organizacja przestrzeni biurowej – wayfinding

0

Współczesne obiekty biurowe to niejednokrotnie przestronne, wielopiętrowe obiekty. To oznacza ogromną ilość pomieszczeń, korytarzy, drogi ewakuacyjne, czy przejścia do garażu, który często znajduje się w tym samym budynku. Jednak niezaznajomione z planem danego budynku osoby, mogą szybko w nim zabłądzić. Szczególnie, jeśli szukają konkretnego departamentu, jednak na jego temat nie mogą znaleźć zbyt wiele informacji. Oczywiście, przydatna może być pomoc ze strony osoby pracującej w recepcji, ale nie zawsze to wystarcza. A przecież nie ma nic gorszego, niż spotkanie ze sfrustrowanym klientem, który miał problemy z trafieniem do konkretnego gabinetu. Szczególnie, iż w obecnych czasach wiele osób ceni sobie łatwy dostęp do informacji, ich konkretność, a przede wszystkim przydatność. Dlatego popularny jest obecnie wayfinding. Co oznacza ten termin?

Jaką funkcję pełni wayfinding?

Słusznie, wielu osobom największe korporacje kojarzą się z Ameryką. To tam właśnie znajduje się ogromna ilość drapaczy chmur. Co za tym idzie, to właśnie tam także powstały nowoczesne systemy organizacji ogromnych budynków. Głównym celem tego działania, było ułatwienie petentom dotarcia do określonego gabinetu. W końcu długie korytarze, dziesiątki schodów, windy, czy przeszklone biura utrudniają orientację wewnątrz budynku. Dlatego w pierwszej kolejności to wayfinding nic innego jak bardzo dobrze oznakowana przestrzeń biurowa. Oznacza to, że za pomocą określonych symboli, czy znaków z konkretnymi informacjami, osoby, które znajdują się wewnątrz, w łatwy sposób mogą określić kierunek, w którym powinny się udać, by dotrzeć do celu. Jest to ogromne ułatwienie dla pracowników, jak również samych klientów. 

Kwestie związane z bezpieczeństwem

Drugim, bardzo ważnym aspektem wayfindingu jest możliwość bezpiecznej ewakuacji budynku w razie takiej potrzeby. Oczywistym jest, że wyjścia ewakuacyjne, czy elementy armatury strażackiej powinny być oznaczone w widoczny sposób. Podobnie, w strategicznych miejscach, powinien być dostępny plan ewakuacji budynku. Jednak w sytuacjach kryzysowych, gdy stres bierze górę, bardzo dobrze oznaczone drogi ułatwiają wydostanie się nawet dużej grupie osób z budynku. Dlatego oznakowanie przestrzeni biurowej to nie tylko funkcjonalny pomysł, ale rozwiązanie, które przekłada się na bezpieczeństwo.

Pamiętaj, że biuro jest Twoją wizytówką

Klienci, w szczególności ci, którzy po raz pierwszy odwiedzają placówkę, w pierwszej kolejności mają styczność z budynkiem oraz jego wnętrzem. Na tej podstawie rysuje się w ich głowie wyobrażenie na temat danego przedsiębiorstwa. Kiepska organizacja przestrzeni, której towarzyszy dyskomfort w trakcie przebywania wewnątrz budynku raczej nie wróży owocnych transakcji. Dlatego obecnie bardzo prężnie rozwija się się space branding. Głównym celem zabiegów z nim związanych jest stworzenie reprezentatywnej, estetycznej przestrzeni, w której klienci będą czuć się bardzo wygodnie.

Pierwsze wrażenie dotyczy nie tylko osób, ale przestrzeni. Jeśli dane biuro prezentuje się jako obiekt prestiżowy, posiada szereg udogodnień, a także roślinność, w pozytywny sposób wpływa to na wyobrażenie danej osoby na temat firmy. W ten sposób jeszcze zanim rozpocznie się spotkanie biznesowe, firmom udaje się tworzyć pozytywny wizerunek, jak też budować reputację marki.

Dlatego space branding skupia się zarówno na kwestiach związanych z aranżacją wnętrza, wykorzystaniem odpowiednich mebli, czy stylistyki, jak również bazuje na odpowiednim oznakowaniu przestrzeni biurowej.