Przekąski na migdałach poprawiają zdrowie jelit

0

Jedzenie garści migdałów dziennie znacznie zwiększa produkcję maślanu, krótkołańcuchowego kwasu tłuszczowego, który sprzyja zdrowiu jelit.

Zespół naukowców z King’s College London zbadał wpływ całych i zmielonych migdałów na skład mikrobów jelitowych. Badanie, opublikowane dziś w American Journal of Clinical Nutrition, zostało sfinansowane przez Almond Board of California.

Mikrobiom jelitowy składa się z tysięcy mikroorganizmów żyjących w jelitach. Odgrywają one istotną rolę w trawieniu składników odżywczych i mogą mieć pozytywny lub negatywny wpływ na nasze zdrowie, w tym na nasz układ trawienny i odpornościowy. Mechanizmy, w jaki sposób mikrobiom jelitowy ma wpływ na zdrowie człowieka, są nadal badane, ale dowody sugerują, że spożywanie określonych rodzajów żywności może pozytywnie wpływać na rodzaje bakterii w naszych jelitach lub na to, co robią w naszych jelitach.

Naukowcy z King’s College London zrekrutowali 87 zdrowych dorosłych, którzy już spożywali mniej niż zalecana ilość błonnika pokarmowego i którzy podjadali typowe niezdrowe przekąski (np. czekoladę, chipsy). Uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy: jedna grupa zmieniła swoje przekąski na 56 g całych migdałów dziennie, druga na 56 g mielonych migdałów dziennie, a grupa kontrolna jadła dopasowane energetycznie muffiny jako kontrolę. Próba trwała cztery tygodnie.

Badacze stwierdzili, że zawartość maślanu była znacznie wyższa wśród osób jedzących migdały w porównaniu z tymi, którzy spożywali muffiny. Maślan to krótkołańcuchowy kwas tłuszczowy, który jest głównym źródłem paliwa dla komórek wyściełających okrężnicę. Kiedy komórki te funkcjonują efektywnie, zapewnia to idealne warunki do rozkwitu mikrobów jelitowych, do tego, by ściana jelita była silna, a nie nieszczelna czy zapalna oraz do tego, by składniki odżywcze były wchłaniane.

Nie zaobserwowano znaczącej różnicy w czasie tranzytu jelitowego – czasu potrzebnego na przejście całej drogi przez jelita – jednak osoby jedzące całe migdały miały dodatkowe 1,5 wypróżnienia na tydzień w porównaniu z innymi grupami. Wyniki te sugerują, że jedzenie migdałów może być korzystne również dla osób cierpiących na zaparcia.

Badania wykazały, że spożywanie całych i zmielonych migdałów poprawiło dietę ludzi, którzy mieli wyższe spożycie jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika, potasu i innych ważnych składników odżywczych w porównaniu z grupą kontrolną.

Główny autor profesor Kevin Whelan, kierownik Wydziału Nauk o Żywieniu w King’s College London, powiedział: „Częścią sposobu, w jaki mikrobiota jelitowa wpływa na zdrowie człowieka, jest produkcja krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, takich jak maślan. Te cząsteczki działają jako źródło paliwa dla komórek w okrężnicy, regulują wchłanianie innych składników odżywczych w jelicie i pomagają zrównoważyć układ odpornościowy. Uważamy, że te odkrycia sugerują, że spożywanie migdałów może korzystnie wpływać na metabolizm bakterii w sposób, który potencjalnie może mieć wpływ na zdrowie człowieka.”

Źródło: King’s College London

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj