Trasa Green Velo, czyli rowerem po Polsce wschodniej

0

Szlak Velo znajduje się na terenie pięciu województw, jest to: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie. Przebiega głównie po mało uczęszczanych drogach, przez miejsca cenne przyrodniczo, wiekowe zabytki, ważne węzły komunikacyjne i tworzy spójnie oznakowaną, najdłuższą w Polsce trasę rowerową liczącą prawie dwa tysiące kilometrów. Każdy z regionów, przez które przebiega wschodnia trasa rowerowa, prezentuje inne jakości, walory i lokalne atrakcje, aby z nich skorzystać, wystarczy skorzystać z kilku dni przedłużonego weekendu. 

Czy trasa Green Velo jest wymagająca? 

W związku z długością i jakością nawierzchni szlak jest dość zróżnicowany pod względem wymagań kondycyjnych, jednak większa jego część przebiega przez tereny płaskie, najbardziej zróżnicowany obszar pod względem nachylenia jest w województwie warmińsko-mazurskim, a najbardziej płasko jest na Podlasiu. Kłopoty podczas wyprawy może sprawiać nawierzchnia, 60% trasy stanowi asfalt, 30% szuter, a pozostałe 10% to bruk i piach. Przemieszczanie się rowerem po stabilnej nawierzchni nie przynosi przyjemności z jazdy, więc za każdym razem, przed wyborem trasy, należałoby sprawdzić jej jakoś na dostępnych portalach. 

Atrakcje turystyczne oznaczone na Green Velo 

Wschodnia ściana Polski to bogaty historycznie region, różnorodny pod względem kultury, lokalnych kuchni i religii. Mieszają się tam wpływy polskie i rosyjskie, a pozostałości dawnych wieków wciąż kuszą tajemnicami do odkrycia. Punkty warte obejrzenia znajdują się bezpośrednio na szlaku i również na obszarze 20-kilometrowego korytarza po obu stronach trasy. 

Warmia i Mazury 

Bogate w pola, łąki i widoki na wspaniałe jeziora, trasa biegnie przez spokojne, mało turystyczne rejony tego województwa. Warto zatrzymać się w Lidzbarku Warmińskim, Braniewie, Fromborku. W Elblągu bierze początek Szlak Green Velo, a kluczową atrakcją tej wycieczki jest Kanał Elbląski. 

Podlasie 

Płaski, spokojny odcinek trasy, przebiega przez lasy, stare, spokojne wsie. W tym rejonie niezaprzeczalną atrakcją jest Puszcza Białowieska, a także Kraina Otwartych Okiennic, tatarskie Kruszyniany, Biebrzański Park Narodowy. 

Województwo lubelskie 

Odcinek biegnie wzdłuż granicy ukraińskiej i białoruskiej, gdzie mieszają się wpływu kultur krajów sąsiedzkich, spotkać tam można takie atrakcje jak Szczebrzeszyni  pomnik chrząszcza, wpisany na listę UNESCO Zamość i Roztoczański Park Narodowy. 

Podkarpacie

Green Velo biegnie wzdłuż doliny San, teren nie jest tak płaski jak w innych rejonach, bywa też wymagający przez trudną nawierzchnię. Nagrodą za trudne podjazdy jest tutaj widok na Bieszczady.  Atrakcje do zobaczenia to drewniany kościół w Haczowie, Leżajsk, Krasiczyn i zamek renesansowy.

Świętokrzyskie

Najbardziej górzysty odcinek z dobrze rozbudowaną infrastrukturą turystyczną. Ciekawe miejsca na trasie to między innymi Zbiorniki wodne w Sielpi, Borkowie i Chańczy, Sandomierz, Cisowsko-Orłowiński Park Krajobrazowy, Osada Średniowieczna w Hucie Szklanej. Trasa Green Velo kończy się w Rzeszowie, stolicy Podkarpacia.

Jakie trudności mogą czekać podczas wyprawy? 

  • W zależności od konkretnego rejonu jakoś i ilość oferowanych usług dla rowerzystów będzie się znacząco różnić. Na trasie Green Velo znajduje się w sumie ponad 500 obiektów noclegowych, jednak już na Podlasiu często trudno o znalezienie hotelu czy gospodarstwa agroturystycznego po drodze. Warto zaopatrzyć się w namiot, podstawowe środki higieny i przygotować się do nocowania na łonie natury, na polu namiotowym lub u gospodarza na podwórku; 
  • W niektórych regionach trasy trudnością jest znalezienie bankomatu, bardzo ważne, żeby zawsze mieć ze sobą gotówkę; 
  • Zdarzają się też odcinki trasy, na których przez wiele kilometrów nie ma sklepu, trzeba mieć to na uwadze i pamiętać o zapasie wody i jedzenia; 
  • Dobrą praktyką jest pobranie mapy offline, aby móc z niej skorzystać przy możliwości braku dostępu do internetu; 
  • I bardzo ważne, aby mieć ze sobą sprzęt do naprawy roweru, chociażby zapasowe koło i narzędzie na jego wymiany.