Kandelabr – co symbolizuje siedmioramienny świecznik?

0

Kandelabr to kilkuramienny świecznik, który wyjątkowo prezentuje się w kościołach, jak i wnętrzach mieszkań. Nie tylko cieszy on nasze oczy, ale również duszę – przepełniony jest niezwykłą symboliką. Wyróżniamy kilka jego rodzajów, które posiadają odmienną liczbę ramion. Co jednak symbolizuje siedmioramienny świecznik? Za chwilę dowiesz się wszystkiego.

Czym jest kandelabr?

Być może niektórzy po raz pierwszy spotykają się z nazwą kandelabr. Jest to jednak przedmiot, który niejednokrotnie widzieliśmy – to kilkuramienny świecznik o dużych rozmiarach. Umieszcza się w nim świece. Produkuje się go najczęściej z mosiądzu, brązu, stali bądź miedzi.

Możemy wyróżnić kilka rodzajów kandelabru. Pierwszym z nich jest świecznik na jedną świecę, który otrzymał nazwę lichtarza. Bout de la table umożliwia natomiast umocowanie dwóch świec. Kandelabr siedmioramienny zwany jest menorą, a ten dziewięcioramienny – chanukiją, używaną w czasie święta Chanuka. Wolnostojący świecznik wypełnia wnętrza kościołów, jak i domów wszystkich, którzy doceniają jego symbolikę. Wiele z nich możemy odnaleźć na stronach oferujących akcesoria liturgiczne – chcąc zaoszczędzić czas, kup kandelabr online.

Menora – co symbolizuje?

Menora nie jest zwykłym świecznikiem – to wyjątkowy rodzaj wyrobu na świece, kryjący w sobie ogromną symbolikę. Stała ona już w Pierwszym Przybytku, który powstał na polecenie Mojżesza, skąd potem trafiła do Świątyni Jerozolimskiej. 

Już w Starym Testamencie Pisma Świętego została dokładnie opisana jego budowa. Kształt menory został objawiony Mojżeszowi przez samego Boga – miało to miejsce podczas wędrówki do Ziemi Obiecanej, kiedy to Izraelici przeprawiali się przez pustynię. Z trzonu świecznika miało wychodzić sześć ramion – trzy w lewą oraz trzy w prawą stronę. Na jego szycie, jak i na wszystkich ramionach, powinna znajdować się jedna oliwna lampa – w ten sposób menora charakteryzuje się siedmioma lampami. W związku z tym jest również nazywana siedmioramiennym świecznikiem. 

Menora kryje w sobie wiele symboliki – siedmioramienny kandelabr ukazuje światło oraz życie. Jedna z interpretacji mówi również o tym, że przedstawia on boskie światło czuwania nad Izraelitami. Inna natomiast wskazuje na rozjaśnienie ciemności pogaństwa. Także sama budowa przedmiotu może nawiązywać do palestyńskiej szałwii, mającej zapewniać nieśmiertelność. Zdobienia w kształcie kwiatów migdałowych, które umieszczano na trzonach i ramionach, też posiadały znaczenie – były one symbolem czujności.

Księga Zachariasza prezentuje również inną interpretację – siedem ramion świecznika ma symbolizować oczy Jahwe, uważnie obserwujące ludzi. Nie jest to jednak wszystko, gdyż menora kryje za sobą również wszechobecną Opatrzność Bożą. 

Ilość ramion kandelabru wskazuje również na stworzenie świata – zajęło ono Stwórcy siedem dni. Menora przypomina również wszystkim wiernym o Siedmiu Darach Ducha Świętego. Ramiona symbolizują Dar Mądrości, Rozumu, Rady, Męstwa, Umiejętności, jak również Dar Pobożności.

Inny kandelabr pełen symboliki – chanukija

Menora chanukowa również posiada w sobie ukrytą symbolikę. Ten kandelabr posiada dziewięć ramion – osiem z nich reprezentuje osiem dni, natomiast dziewiąte, zwane szamaszem, pełni funkcję pomocniczą. 

Chanukija to uniwersalny symbol wolności religii i jest zapalana po zmroku w czasie Chanuki. Z hebrajskiego nazywa się ono Świętem Świateł – powstało ono na bazie wydarzeń opisanych w Księgach Machabejskich. To święto historyczne, którego najważniejszym elementem jest codzienne zapalanie świateł. Pierwszego dnia zapala się jedną świecę, drugiego dwie świece i tak kolejno, aż do ósmego dnia – wtedy płonie wszystkie osiem świec.

Menora chanukowa pełni tutaj niezwykle istotną rolę – zapalanie na niej świec w kolejne wieczory pozwala na rozgłaszanie i upamiętnienie chanukowego cudu. Miał on miejsce podczas powstania żydowskiego przeciwko Grekom za panowania Antiocha IV. Syryjski król chciał przemocą hellenizować Żydów – poskutkowało to rozwojem wojny o wolność religijną. Podczas walk powstańcom udało się odzyskać Świątynię Jerozolimską – wznowili oni wtedy rytuał zapalania menory. Paliła się ona wtedy aż przez osiem dni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj