
- Najnowsze badania pokazują, że mieszkańcy Francji stają na podium smart shoppers i kupują z pełną świadomością
- Nasz kraj znajduje się na szarym końcu listy rankingowej, uwzględniającej rozważne przyzwyczajenia konsumenckie wszystkich krajów OECD
- Głównymi strefami zakupowymi, w których korzystamy ze zniżek i ofert specjalnych jest moda i lifestyle
Platforma sprzedażowa BravoKupony, która oferuje kody rabatowe oraz kupony, przeprowadziła badania w krajach OECD, będące częścią analizy Smart Shopper Index. To badanie polega na zestawieniu i porównaniu zachowań konsumenckich oraz wydatków, jakie ponoszą mieszkańcy danego kraju OECD. Niestety, Polska znalazła się na ostatnim miejscu w rankingu.
Francuzi – zakupoholicy, którzy smart shopping mają we krwi
W badaniach wykonanych przez platformę zakupową BravoKupony oferującą kody rabatowe oraz specjalne zniżki, wzięto pod uwagę nawyki zakupowe aż 25-ciu państw wchodzących w skład OECD. Podczas analiz, brano pod uwagę skłonność do oszczędności, racjonalne zachowania konsumenckie, zadłużenia gospodarstw domowych, a także stosunek wydatków konsumentów do kosztów utrzymania oraz porównanie wydatków na żywność z kosztami życia w poszczególnym kraju OECD.
Wyniki badań Smart Shopper Indeks, jasno wskazują, że to Francuzi słyną ze smart shoppingu i znajdują się na samym szczycie rankingu, uwzględniającego rozważne zachowania konsumenckie (421 punktów sondażowych). Warto również wspomnieć, że pod względem skłonności do oszczędności i niskich wydatków, gospodarstwa francuskie zajmują trzecie miejsce, tuż za Niemcami i Holendrami.
Drugie miejsce w rankingu należy do Irlandii, która uzyskała 321 punktów. Mieszkańcy tego kraju mogą się pochwalić oszczędnością oraz racjonalną kalkulacją wydatków, zwłaszcza tak podstawowych, jak jedzenie.
Nasi zachodni sąsiedzi zajmują trzecie miejsce z wynikiem 288 punktów sondażowych. Natomiast pod względem oszczędności gospodarstw domowych, Niemcy mogą poszczycić się najwyższym miejscem w rankingu, uwzględniającym kraje OECD biorące udział w badaniu.
Tuż za podium znalazły się Stany Zjednoczone, których mieszkańcy charakteryzują się dużą skłonnością do oszczędzania i kierują się rozsądnymi nawykami konsumpcyjnymi.
Polska na końcu rankingu, ale za to z niskim wskaźnikiem zadłużenia gospodarstw domowych
Tak jak wspomniano wcześniej, Polska znalazła się na szarym końcu rankingu Smart Shopper Index, w których uwzględniono 25 krajów wchodzących w skład OECD.
Zaledwie 61% mieszkańców Polski potwierdza, że każdy swój zakup dokładnie analizuje i szuka rozwiązań, aby jak najwięcej zaoszczędzić. Taki niski odsetek konsumentów zwracających uwagę na promocje lub oferty specjalne, sprawia, że Polska jest ostatnim krajem w rankingu.
Mimo tego, że Polacy zajmują ostatnie miejsce pod względem rozsądku w zachowaniach konsumenckich, to wypadają najlepiej pod względem zadłużenia gospodarstw domowych.
Najbardziej popularne marki
Podczas badania, poddano analizie także wyszukiwania w wyszukiwarce Google, konsumentów siedmiu największych rynków, biorących udział w badaniu. Do tych krajów należy Francja, Wielka Brytania, Hiszpania, Stany Zjednoczone, Włochy, Niemcy i Polska.
Wyniki, jakie uzyskano w analizie, potwierdzają zależność pomiędzy wyszukiwaniami w Google a świadomością kupujących i ich skłonnościami do oszczędzania — im częściej korzystamy z Google, tym więcej oszczędzamy.
W Polsce najpopularniejszą marką smart shoppers jest Zalando, która oferuje atrakcyjne ceny oraz zniżki, które mogą być atrakcyjne dla klientów.
Więcej informacji na temat badania, znajdziesz tutaj: