Branża lodów nie topnieje

0

Rok 2020 spowodował przetasowania w sprzedaży poszczególnych formatów lodów, jednocześnie potwierdzając otwartość konsumentów na nowości. Niemal 10-procentowy wzrost r/r odnotowano w kategorii lodów familijnych, a popularność multipacków zwiększyła się o ponad 70 proc. [1]. Otwiera to nowe kierunki dla rozwoju oferty producentów. Tę szansę planuje wykorzystać m.in. Wedel – kluczowy czekoladowy gracz, obchodzący w tym roku 170-lecie istnienia, który sukcesywnie rozwija własne portfolio mroźnych słodkości.

Nowy podział segmentów

Kategoria lodowa ubiegły rok zamknęła z wynikami sprzedaży o wartości 2884 mld zł, co oznacza wzrost +0,5 proc. w porównaniu z 2019 r. Zwycięzcami okazały się formaty familijne i multipacki, które urosły odpowiednio o 9,2 proc i 71,8 proc[2]. Wzrosty tych segmentów wynikają przede wszystkim ze zmiany zachowań zakupowych, które można było zaobserwować w związku z sytuacją pandemii i wprowadzanych obostrzeń. Przyczyna tkwi także w zmianie podejścia konsumentów, wpisującej się w światowe trendy branży lodowej, zgodnie z którymi coraz częściej traktujemy lody jako deser – na równi z domowym ciastem. Rosnąca popularność segmentów familijnych i multipacków wpłynęła na sytuację lodowych impulsów, czyli m.in. w rożku czy na patyku, które ubiegły rok zakończyły ze spadkiem na poziomie 10,8 proc [3]. Struktura wartości segmentów w 2020 r. wyglądała następująco: formaty impulsowe stanowiły 50,2 proc. kategorii, familijne i desery – 42,8 proc., multipacki – 7 proc [4].

„Analizując dane za ostatnie dwa miesiące br., obserwujemy m.in. stabilny udział formatów impulsowych i wzrost multipacków. Pomimo przegrupowań w sprzedaży poszczególnych segmentów widzimy, że Polacy kochają lody, dlatego na tegoroczny sezon ponownie przygotowaliśmy różnorodną ofertę, pełną nowości, zarówno jeżeli chodzi o smaki, jak i formaty. Wspólnymi mianownikami wszystkich naszych 24 pozycji są najwyższej jakości składniki, oryginalna wedlowska czekolada i gwarancja wielozmysłowych doznań” – mówi Tomasz Trela, szef rozwoju kategorii lodowej firmy Wedel.

Czas na przyjemność

Sytuacja, w której od roku funkcjonują konsumenci, wpłynęła na zmianę ich stylu życia, a co za tym idzie – okazji konsumpcji. Pozostając w domach, zyskali więcej czasu dla siebie i swoich bliskich, mieli okazję do „zatrzymania się” w pędzącej codzienności. Wedel, zgodnie z firmową misją „Zmieniamy się nieustannie, by budzić radość w nas i w naszych Klientach” oraz wartością „Kwestionuje status quo” reaguje na aktualne przeobrażenia rynkowej rzeczywistości, dostosowując ofertę i komunikację w taki sposób, aby towarzyszyć konsumentom w codziennych przyjemnościach i odpowiadać na ich potrzeby tu i teraz. Efektem tego podejścia jest m.in. tegoroczne lodowe portfolio obejmujące formaty familijne o unikalnej wielkości 700 ml w trzech wariantach smakowych: śmietankowym z Peanut Butter i czekoladą białą karmelową, waniliowym z sorbetem malinowym i czekoladą gorzką oraz śmietankowym z sorbetem truskawkowym i czekoladą mleczną. W tym roku debiutuje także Multipack Ptasie Mleczko® waniliowe – w jednym zbiorczym opakowaniu znajdują się 4 lody na patyku, inspirowane kultowymi piankami. Powyższe pozycje, obok trzech wariantów w kubkach o pojemności 460 ml, pomogą znaleźć więcej czasu na przyjemność z rodziną lub w kameralnym gronie przyjaciół.

Motywacja do rozwoju w oparciu o multisensoryczność oferty

Kategorię lodową w Polsce charakteryzuje duży potencjał wzrostu – Polacy wciąż jedzą mniej lodów niż mieszkańcy Europy Zachodniej, Skandynawii czy USA. W Polsce przeciętny konsument spożywa ok. 4-5 litrów lodów rocznie. W Szwecji spożycie jest mniej więcej trzykrotnie większe, a w USA – nawet czterokrotnie. Polski rynek wciąż jest nienasycony, co w pełni argumentuje apetyt producentów na obecność w tej branży. Niemniej, podobnie jak w przypadku „tradycyjnych” słodyczy, bardzo ważne jest zaskakiwanie konsumentów nowościami.

„Prace nad naszą lodową ofertą przebiegały w ścisłej współpracy lodowych technologów z działu R&D i wyodrębnionego zespołu specjalistów w dziale marketingu. Pierwszym etapem były wielowymiarowe badania konsumenckie i analizy przestrzeni rynkowych, dzięki którym zidentyfikowaliśmy nowe oczekiwania odnośnie tej kategorii. Pozwoliło to na wypracowanie m.in. konceptu lodów premium. Mowa o nowej linii E.Wedel OH!, obejmującej cztery warianty smakowe lodów na patyku oraz dwa warianty lodów w kubkach o pojemności 460 ml” – wyjaśnia Tomasz Trela.

Premierowa linia OH! stanowi kolejny dowód potwierdzający otwartość na zmiany, która wyróżnia firmę Wedel. Lody tej submarki cechują wyjątkowe receptury opracowane przez dział rozwoju produktu firmy, zawartość chrupiącej czekolady (mlecznej, białej i białej karmelowej), a także różnorodne dodatki multisensoryczne: migdały, orzechy arachidowe, truskawki, kruche ciasteczka, słony sos karmelowy, sorbet truskawkowy. Zamknięto je w opakowaniach o prostym designie, który dodatkowo podkreśla charakter premium.

Multisensoryka gwarantująca wielozmysłową przyjemność jest obecna także w pozostałych pozycjach lodowego portfolio E.Wedel, stanowiąc jego niepowtarzalny atrybut. Wpisując się w trend współpracy między producentami różnych kategorii, w kooperacji z marką Felix stworzono lody na patyku, będące unikalnym połączeniem śmietankowej masy lodowej z pastą arachidową, oblanej oryginalną wedlowską czekoladą mleczną, z zatopionymi pieczonymi chrupiącymi orzechami koproducenta.

Zespół lodowy Wedla w swojej pracy sięga po różne koncepty, zawsze stawiając na najwyższą jakość, czego efektem są dwa Sorbety – mango w białej czekoladzie oraz malinowy w gorzkiej czekoladzie. Śmiałe eksperymenty wynikają z odwagi zespołu, ale także z faktu, że czekolada świetnie komponuje się również z nutami owocowymi.

Tegoroczne portfolio obejmuje także inne pozycje znane z poprzednich sezonów, które szczególnie przypadły do gustu konsumentom – lody Czekotubka oraz lody w rożku.

Czekoladowa ekspertyza

Wedel, jeden z trzech liderów branży czekoladowej w Polsce, jest obecny w kategorii lodów od 2018 r., kiedy zadebiutowały lody Ptasie Mleczko® o smaku waniliowym w formacie na patyku. Od tego czasu w firmie działa zespół odpowiedzialny wyłącznie za kategorię lodową, którego zadaniem jest rozwijanie tej części biznesu. Pełni pasji i zaangażowania specjaliści nie boją się przecierać nowych szlaków i tworzą wysokojakościową ofertę, wyróżniającą się na rynku. W swojej pracy korzystają także z wieloletniego doświadczenia Wedla w produkcji najwyższej jakości czekolady – proces prowadzenia projektów R&D zarówno w segmencie słodyczy, jak i lodów jest bowiem zbliżony.

„Czekoladowa ekspertyza i wedlowska kultura współpracy między działami są nieocenione, jednak jednocześnie należy pamiętać, że lody to odrębna kategoria, wymagająca specjalnego podejścia. Myśląc o niej poważnie, inwestujemy więc w specyficzne kompetencje, aby możliwie wykorzystywać tkwiący w tym rynku potencjał” – podsumowuje Tomasz Trela.

O firmie:

Wedel od 1851 roku dostarcza konsumentom przyjemność płynącą z intensywnego i głębokiego smaku czekolady i jest podziwiany za kunszt tworzenia produktów najwyższej jakości. W wedlowskim portfolio znajdują się m.in. takie słodycze jak Ptasie Mleczko®, Mieszanka Wedlowska, czekolady, ciastka, wafle, praliny, batony oraz Torcik Wedlowski. Oferta produktowa firmy obejmuje również lody – m.in. linię E.Wedel Premium oraz Ptasie Mleczko®. Misja Wedla: „Zmieniamy się nieustannie, by budzić radość w nas i w naszych klientach” odzwierciedla filozofię działania, która zakłada odpowiadanie na wyzwania współczesnego świata jako odpowiedzialny producent, pracodawca, sąsiad i partner.

[1] E.Wedel za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres styczeń-grudzień 2019 i styczeń-grudzień 2020, kategoria: Lody

[2] Tamże

[3] Tamże

[4] Tamże

Źródło informacji: Wedel