Polskie oldtimery

0

Oldtimery to zabytkowe samochody, które wciąż poruszają się po ulicach miast i są chlubą swoich właścicieli. Takie pojazdy muszą spełnić pewne warunki, ale w ten sposób stają się niemal dziełami sztuki, zachowanymi śladami przeszłości, a także dużymi inwestycjami.

Samochody zabytkowe

W Polsce nadal popyt znajdują nieco starsze, używane auta. Zdecydowana większość z nich w końcu trafia na złom, zanim dotrwa do granicy dwudziestu pięć lat. Powyżej tego wieku samochód może stać się zabytkowy, jeśli spełni kilka dodatkowych warunków. Model pojazdu nie może być już produkowany od piętnastu lat. Poza tym, co najmniej siedemdziesiąt pięć procent części musi spełniać standardy obowiązujące w czasach produkcji fabrycznej.  Dużo wiadomości na ten temat dostępnych jest na portalu https://automission.pl/.

Po spełnieniu powyższych wymogów można starać się o uzyskanie żółtych tablic rejestracyjnych, a samochód zyskuje miano oldtimera. Dodatkowo w przypadku aut produkowanych przed 1930 rokiem mówimy o classic cars, a te, które powstały przed 1903 rokiem, nazywa się veteran cars. Poniżej kilka typowo polskich przedstawicieli tej grupy.

Syrena Laminat

Historia tego pojazdu sięga 1966 roku. Zaplanowano produkcję kompletnego nadwozia, które miało stanowić część zamienną dla użytkowanych wtedy aut. Po kilku próbach pomysł jednak został porzucony. Zachowana została natomiast forma służąca do wytwarzania karoserii. Po wielu zawirowaniach formę tę odkupił jeden z pracowników i zbudowano kilkanaście modeli Syreny Laminat, nazwanej tak od materiału, z jakiego zbudowane było nadwozie. Smaku dodaje fakt, że każdy samochód jest unikatowy z powodu trudnego dostępu do części zamiennych oraz chałupniczą metodę produkcji. Jest to prawdziwy biały kruk polskiej motoryzacji.

Warszawa 223

Produkowana od 1968 roku była modyfikacją modelu 203. Zmiana nazwy wymuszona była protestem Peugeota, który rościł sobie prawa do tych numerów w oznaczeniach swoich modeli pojazdów. Jest jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli Warszawy z nadwoziem typu sedan.

Polski fiat 126p

Najbardziej kultowy polski samochód osobowy. Razem z równie kultowym polonezem i dużym fiatem 125p był produkowany na licencji włoskiej, przez co nie jest to konstrukcja całkowicie polska. Mimo to nadal jest mocno zakorzeniony w naszej kulturze, szczególnie pod nazwą maluch. Na ulicach miast wciąż jeździ całkiem sporo tych samochodów i, co ciekawe, w większości jako normalne auta użytkowe ze zwykłymi, białymi tablicami. 

O tych i innych wartych uwagi oldtimerach można przeczytać na https://carsio.pl/.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here