Procesu kredytowy w przypadku mieszkania jest skomplikowany – co nie oznacza, że musi być uciążliwy i stresujący. Warto posiadać świadomość przebiegu procedury oraz jej poszczególnych etapów. Ponadto wymaga ona nieco przygotowania oraz posiadania kilku niezbędnych dokumentów. Jak wygląda kredyt hipoteczny z perspektywy kupna mieszkania?
Jak wziąć i zrealizować kredyt hipoteczny?
Zakup nieruchomości – przy równoczesnym zaciągnięciu zobowiązania w banku – to złożony i wieloetapowy proces. Przede wszystkim musisz potwierdzić swoją zdolność kredytową bezpośrednio w banku lub u pośrednika kredytu na mieszkanie. Należy pamiętać, że konieczne będzie posiadanie przy sobie dowodu osobistego.
Jeśli zdecydujesz się na zakup w rynku wtórnym, ważne jest zawiązanie umowy przedwstępnej, która ułatwi Ci postępowanie dowodowe w razie braku wypełnienia zobowiązań przez drugą stronę. Umowa cywilnoprawna powinna być zawarta w formie pisemnej, najlepiej z poświadczeniem notariusza.
Niektóre placówki nie wymagają umowy przedwstępnej, aby udzielić kredytu hipotecznego. Z kolei na rynku pierwotnym do złożenia wniosku wystarczy zwykły prospekt informacyjny z częścią indywidualną.
Jakie dokumenty należy skompletować do wniosku o kredyt na mieszkanie?
Przed przystąpieniem do sporządzania pisma należy zaopatrzyć się w następujące dokumenty:
- dane osoby, która składa wniosek/ poręcza kredyt;
- dowód osobisty, paszport bądź prawo jazdy jako drugi dokument poświadczający;
- zaświadczenie o zarobkach.
Jeśli decyzja kredytowa zostanie rozpatrzona pozytywnie, możliwe będzie podpisanie umowy kredytowej. Należy uważnie zapoznać się z warunkami przygotowanymi przez bank lub pośrednika. Zwróć uwagę na wymagania, które będziesz musiał spełnić również przed podpisaniem umowy kredytowej.
Jak wziąć kredyt hipoteczny – umowy deweloperskie i wpis do hipoteki
Jeśli Twoje mieszkanie jest dopiero w budowie, niezbędne będzie zawiązanie umowy z deweloperem. Z kolei jeżeli budynek z mieszkaniem jest już oddany do użytkowania, wystarczy umowa przedwstępna. Umowę zakupu mieszkania należy podpisać w obecności notariusza, który poświadczy urzędowo czynność prawną.
Konieczny jest również wpis do hipoteki, którego dokonać można w sądzie rejonowym właściwym dla zakupionego mieszkania. Opłata wynosi z reguły 200 zł. Czynnością dodatkową będzie złożenie podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 19 zł w urzędzie skarbowym.
Ostatnie kroki kredytu na mieszkanie
Niezbędne jest dostarczenie aktu notarialnego do banku. Poza umową zakupu mieszkania, w celu uruchomienia kredytu, należy zabrać ze sobą również:
- wniosek o wpis hipoteki;
- potwierdzenie opłacenia wpisu do hipoteki;
- potwierdzenie opłacenia czynności cywilnoprawnych.
Dodatkową opcją jest możliwość ubezpieczenia nieruchomości. W tym wypadku warto skorzystać z oferty pośrednika lub banku, który z pewnością doradzi Ci jednego ze swoich stałych partnerów. Z reguły dobrze jest skorzystać z takiej opcji, gdyż często generuje ona dodatkowe profity w postaci korzystniejszych ofert. Wynika najczęściej z bliższej współpracy banku i ubezpieczyciela.