Przychody sieci handlowych mogą wzrosnąć nawet o 10 proc. dzięki wykorzystaniu narzędzi opartych o generatywną sztuczną inteligencję (Gen AI), wynika z analiz Bain & Company. Największy potencjał na zwiększenie sprzedaży ma wykorzystanie sztucznej inteligencji przy usprawnieniu procesu wyszukiwania produktów, stworzeniu spersonalizowanego asystenta zakupów czy też skuteczniejszych rekomendacjach zakupowych.
Wiele firm będących liderami technologicznymi w branży już odniosło sukcesy w personalizacji doświadczeń zakupowych klientów poprzez wykorzystanie rozwiązań opartych o generatywną sztuczną inteligencję, podkreślają eksperci firmy doradczej Bain & Company. Efektem wdrażania tych nowych technologii była nie tylko poprawa zyskowności poprzez zmniejszenie kosztów operacyjnych, ale także wzrost przychodów ze sprzedaży.
– Wiodące sieci handlowe od pewnego czasu testują rozwiązania oparte na generatywnej sztucznej inteligencji i już widzą znaczne korzyści płynące z jej wykorzystania. Znajdujemy się dziś u progu rewolucji w handlu podobnej do czasów, gdy upowszechnił się Internet – mówi Patryk Rudnicki, partner Bain & Company. – Wyzwaniem pozostaje teraz wdrożenie wypracowanych rozwiązań na większą skalę. Firmy, które najlepiej wykorzystają zaawansowane rozwiązania oparte o AI na potrzeby rozwoju działalności, wygrają wyścig z konkurencją.
Potencjał zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji nie ogranicza się tylko do personalizacji doświadczeń zakupowych i komunikacji sprzedawcy z klientem. Wykorzystanie narzędzi opartych o AI może pomóc zwiększyć produktywność także w obszarze marketingu.
– Sprzedawcy detaliczni eksperymentowali już z narzędziami AI usprawniającymi działania marketingowe, jednak dopiero teraz widzimy skalę możliwości w tym zakresie. Najwięcej mogą zyskać te firmy, które postawią na automatyzację generowania materiałów marketingowych. Generatywna AI nie tylko tłumaczy na inne języki, ale także tworzy i dostosowuje treści, redagując je zgodnie z przeznaczeniem – mówi Patryk Rudnicki.
Duży potencjał na wykorzystanie AI drzemie także w automatyzacji prowadzenia mediów społecznościowych oraz tworzeniu dynamicznych i spersonalizowanych stron internetowych. Według ekspertów Bain & Company, wprowadzenie tego typu rozwiązań może zapewnić wzrost produktywności w marketingu o 30-40 proc.
Tworzenie oprogramowania to kolejny obszar, w którym wykorzystanie sztucznej inteligencji przynosi obiecujące rezultaty. Według analiz Bain & Company, sieci detaliczne mogą poprawić wydajność o 25-40 proc. w wybranych aktywnościach dzięki wdrożeniu narzędzi, które pozwalają zautomatyzować zadania związane z kodowaniem.
– Sztuczna inteligencja znacząco wpłynie na najważniejsze procesy tworzenia i kontroli oprogramowania. Nowe narzędzia pozwolą zautomatyzować wyszukiwanie błędów w kodzie, a także pomogą w wykryciu luk w zabezpieczeniach. Inwestycja w AI to atrakcyjna ścieżka do zwiększenia produktywności i ograniczenia ryzyka pod warunkiem zachowania odpowiedniego podejścia do zarządzania sztuczną inteligencją w firmie – komentuje Patryk Rudnicki.
Nowe rozwiązania mogą również pomóc pracownikom sieci handlowych, ułatwiając ich pracę i zmieniając sposób funkcjonowania w punktach sprzedaży, magazynach i biurach. Sztuczna inteligencja może wspierać proces automatyzacji zarządzania asortymentem, pomóc w zdobywaniu informacji na temat produktów i rozwiązywaniu codziennych problemów, z jakimi mierzy się obsługa sklepów. Wprowadzenie AI w tym obszarze może zwiększyć produktywność pracowników od 5 do nawet 25 proc., wynika z analiz Bain & Company.
– Na rynku już wkrótce pojawi się mnóstwo nowych rozwiązań. Wygrają firmy, które nie tylko szybko je opracują, ale także uzyskają efekt skali, masowo wdrażając ich wykorzystanie – dodaje Patryk Rudnicki.
Cały raport Bain & Company nt. wykorzystania sztucznej inteligencji w handlu detalicznym dostępny jest: https://www.bain.com/insights/retail-and-gen-ai-now-scale-those-terrific-early-returns/